4
№409
Гадаад дахь монголчуудын идэвхтэн төлөөлөгчид
2000 оны эхэн үеэс л гадаад дахь монголчуудын улс
төрийн оролцооны эрхийг хангуулах талаар ярьж,
хэлж иржээ. 2008 оны УИХ-ын сонгуулийн дүнг
мэдэгдсэний дараа хүний амь эрсэдсэн 7-р сарын
1-ний үйл явдал нь монголын улс төр-эдийн засгийн
эрх баригчдыг илүү нээлттэй, олон талын оролцоог
хангаж сонгууль зохион байгуулахад “хүргэсэн” юм
1
.
Үүний үр дүнд гадаад дахь монголчууд 2012 онд
анх удаа сонгуульд саналаа өгөх боломжтой болсон.
2012 оны УИХ-ын сонгуулийг холимог системээр
явуулсан. УИХ-ын 76 суудлын 28-ыг нь улс төрийн
намуудад пропорциональ системээр хуваарилсан
тул энэ сонгуульд гадаад дахь монголчууд улс төрийн
нам, эвсэлд саналаа өгч оролцсон. Харин үлдсэн
48 суудлыг Монгол Улсын доторх 26 сонгуулийн
тойрогт хэн хамгийн их сонгогчийн санал авсан нь
сонгогдох замаар нэр дэвшигчдийг шууд өрсөлдүүлж
хуваарилсан. Энэ 48 суудлыг хуваарилах сонгуулийн
хэсэгт нь гадаад дахь монголчууд оролцоогүй.
Сонгуулийн хуулийг өөрчилсөнтэй
холбогдуулан гадаад дахь монголчууд 2016 оны
УИХ-ын сонгуульд оролцоогүй
2
.
2016 оны УИХ-ын сонгуулиар сонгуулийн холимог
системийг мажоритар систем болгож өөрчилсөн. УИХ-
ын гишүүдийг улс орон даяарх тус бүр нэг мандаттай
нийт 76 тойргоос шууд сонгосон.
2012 БА 2016 ОНЫ УИХ-ЫН СОНГУУЛИУД
НЭГ УЛС, НЭГ ТОЙРОГ БА
М
онголын улс төр сошиал медиад
явагддаг болсноос хойш гадаад дахь
монголчууд Монгол Улс доторх олон
түмний үзэл санаа бүрэлдэн тогтоход
нөлөөлөх нэгэн хүч болсон. Хамгийн олон найз,
дагагчтай нүүрномчид, жиргээчид гадаадад байх
нь нийтлэг. Үүний үр дүнд Засгийн газар болон улс
төрийн намууд нь зөвхөнМонгол Улс доторх иргэдийн
дэмжлэгийг авах шаардлагатай бус харин гадаад дахь
монголчуудаас тодорхой хэмжээнд “хараат” болж
эхэлжээ. Ингэхээр Засгийн газар, улс төрийн намууд
гадаад дахь монголчуудтай харилцаа холбоогоо
бэхжүүлэхийг эрмэлзэж байгаа нь сайхан сэтгэлээс
илүү, улс төрийн энгийн тооцоо, логик юм. Нөгөө
талаас гадаад дахь монголчуудыг УИХ-ын сонгуульд
оролцуулах замаар тэдний улс төрийн оролцоог
“жинхэнэ” сонгогчийн хувьд хангах бололцоо өнөөг
хүртэл хязгаарлагдмал байсан ба энэ нь зөвхөн зохион
байгуулалтын төдийгүй, хууль зүйн бөгөөд санхүүгийн
нэлээн ярвигтай асуудал юм.
Олон улсын шилжилт хөдөлгөөний байгууллагын
мэдээлснээр 2016 онд нийт 130 мянган монголчууд
гадаадад байсан ба энэ нь 3 сая гаруй хүн амтай улсад
том тоо.
НИЙТЛЭЛ
6
In a market economy that encourages free and fair
competition, everyone should have an opportunity to
participate and succeed.
Laws meant to regulate business should promote
performance competition and combat economic
exploitation.
One downside of a competitive economy is the lack of a
permanent ownership position: One may lose tomorrow
that what she or he gained today. However, despite this
insecurity, competitive economies give ordinary people the
best chance for economic success, the most thrilling results
of which are innovation, creativity, and an entrepreneurial
spirit. Indeed, competition is far better than the alternatives
we’ve seen, such as feudal, state-controlled, or political party
cartel systems, in which only a few control the wealth of a
country while the majority struggle with low wages and less
opportunity.
And yet, 26 years since the collapse of the socialist system,
the notion that the state should encourage free and fair
competition is not very clear to many Mongolians. Luckily
there is such a mechanism for the promotion of competition
in the form of the current Trademark Law of Mongolia.
Trademarks give individuals and businesses the
opportunity to own a product or service name by obtaining a
state registration. With a registration, one gains the position
of excluding others from using the same or similar name
for the same or similar product or service. In Europe, for
example, this opportunity is not given out for free without
obligation; the trademark owner should be an active
participant in the economy by producing and selling goods
or services under that trademark. If the trademark owner
fails to produce or sell goods or services using the registered
trademark within a period of time set by law (normally five
years), she or he loses the ownership of the trademark.
This then gives other businesses an opportunity to use the
same or similar name (referred to as “non-use cancellation”).
Essentially, with trademarks, it’s “use it or lose it”.
But in Mongolia the Trademark Law does not provide
a non-use cancellation requirement. Additionally, the
trademark registration, examination, and renewal fees are
extremely low. One could say that the Mongolian state is
offering the trademark registration services almost for free.
Consequently, there is an increasing tendency for enterprises
and individuals to register trademarks in Mongolia without
a serious interest in actually participating in the Mongolian
economy through the production and/or selling of goods or
services using their trademark.
Therefore, as a result of the current trademark
registration system, enterprises might find out that
their product or service names are already registered
to someone else.
In such cases, these enterprises might be forced to
negotiate with the owner of the Mongolian trademark in
order to obtain the registration, often by ownership transfer
or consent. Start-up companies might end up spending
most of their valuable time in legal disputes with a trademark
registration owner who does not do any business at all.
The belief that trademark registration is a money-
making opportunity seems to prevail.
It is, therefore, not surprising when one encounters a
Mongolian trademark registration owner who insists on
trademark licensing against payment of annual fees, even
though she or he did not establish a product or service
brand, nor attempt to introduce goods or services to the
market.
Mongolia would do well to increase its awareness
of the actual purpose and benefit of trademark
protection—that it encourages fair competition and
legitimate contributions to the economy.
August 2018
ARTICLE
Dr. Uyanga Delger, attorney-at-law
Use Itor Lose It:
FAIR COMPETITION
AND TRADEMARK USE
IN MONGOLIA
Дэлгэрийн Уянга
Өмгөөлөгч, хууль зүйн доктор
ГАДААД ДАХЬ
МОНГОЛЧУУД