№409
Монгол улсад 1944 оноос хойш үйлдвэрлэлийн
техник, технологийн салбарт шинийг санаачлагчдыг
төрөөс мөнгөн хэлбэрээр урамшуулж эхэлсэн.
1960, 1970 оны Сайд Нарын Зөвлөлийн холбогдох
тогтоолууд нь шинэ бүтээлийн тодорхойлолт,
шинийг санаачлагчийг төрөөс шагнах шалгууруудыг
тодорхойлж өгсөн. 1963 оны Иргэний хууль нь орчин
үеийн патентын эрх зүйн суурийг тавьсан заалтуудыг
агуулж байв.
Тухайн үед төр аварга том улсын үйлдвэрүүдийг
өмчилж, ажиллуулдаг байсан. Ийм эдийн засгийн
зохион байгуулалтад улсын гол “толгойны өвчин”
нь улсын үйлдвэрүүдийн үр ашиг, чанар, орлогын
асуудал байв. Нөхөр нь эхнэртээ Австри гутал авч өгөх
гэж Улсын Их Дэлгүүрт “алалцаж” байх хооронд бусад
дэлгүүрүүдийн лангуун дээр “хүн тоохгүй”, “амархан
хоол нэхэж” ул нь даруй салдаг “монгол гуталнууд”
ярайж байдаг байв. Иймд улсаас социализмын энэ
“толгойны өвчнийг” намдаах “эм” бэлтгүүлэхийн тулд
шинийг санаачлагчдыг урамшуулж байсан байна. Энэ
тогтолцоонд өнөөгийн “inventive step” гэх техникийн
салбарт салбарын мэргэжилтний санаанд хялбар
оромгүй, онцгой сонин шийдэл олсон байх гэсэн
шалгуурыг тавьдаггүй, хэрэглэдэггүй байлаа. Харин
шинэ бүтээл нь улсын үйлдвэрт тустай, ашигтай,
хэрэгтэй байх гэсэн улсын үйлдвэрийн ажлыг
сайжруулах эдийн засаг, нийгмийн хэрэгцээний
шалгуурыг тавьдаг байв.
1
Монгол улс нь 1991 онд Патентын хамтын
ажиллагааны гэрээ (ПХАГ) гэх өдгөө дэлхийн 152
орныг нэгтгэсэн олон улсын олон талт гэрээнд нэгдэж
орсон. Энэ цагаас хойш МУ-ын Оюуны Өмчийн газар
(ОӨГ) нь ПХАГ-ний олон улсын стандарт, Патентын
тухай хуулийн дагуух дотоодын стандарт гэсэн хоёр
зөрүүтэй стандартаар патент олгож иржээ.
ПХАГ-ний дагуу олон улсын хайлт, шүүлт хийх эрх
авсан өндөр хөгжсөн орнуудын Патентын газраас
олон улсын урьдчилсан хайлтын тайлан, олон улсын
урьдчилсан шүүлтийн тайлан гэж гаргадаг. МУ-ын
ОӨГ энэ тайланд үндэслэж ПХАГ-ний шугамаар орж
ирсэн гадаад улсын шинэ бүтээлд патент олгох эсэхийг
шийддэг. Нэн ялангуяа олон улсын урьдчилсан
шүүлтийн тайлан гарсан бол тэнд заасны дагуу
“inventive step” шалгуурыг хангасан бүтээлд патент
олгодог.
Харин гол төлөв монголчууд өөрсдөө гаргасан
шинэ бүтээлийн мэдүүлэгт шинжээчийн нүдээр ямар
нэг давуу шинжтэй гэж үзсэн бол “inventive step” шиг
өндөр шаардлага огт тавихгүйгээр бүртгэж, патент
олгох тохиолдлууд байв.
ПАТЕНТ ОЛГОХ ХУУЧИН ШАЛГУУР
1990 ОНООС ХОЙШИХ ПАТЕНТЫН ТУХАЙ ХУУЛИУД
ПАТЕНТЫН ТУХАЙ ХУУЛИЙН
ТӨСӨЛД ОРУУЛАХ САНАЛ -
ОЛОН УЛСЫН СТАНДАРТЫГ ХАНГАХ,
ОНЦГОЙ ЯЛГАРАХ ШИЙДЭЛ
Х
ууль зүй, дотоод хэргийн яам
Патентынтухай хуулийн шинэчилсэн найруулгыголон нийтээр
хэлэлцүүлэхээр
танилцуулжээ.
Хэдийгээр
олон улсын болон дотоодын хууль хоорондын ялгааг
арилгах өөр бусад дэвшилтэт өөрчлөлтүүдийг санал
болгож байгаа хэдий ч “шинэ бүтээлийн түвшин
агуулсан” гэсэн шалгуурт холбогдож олон улсын
стандартыг бүрэн хангах жинтэй өөрчлөлт хийж
чадах эсэх нь төслийн холбогдох заалтаас эргэлзээтэй
байна.
НИЙТЛЭЛ
6
In a market economy that encoura
ges free and faircompet
ition, everyone should have an opportunity to
participate and succeed.
Laws meant to regulate business should promote
performance competition and combat economic
exploitation.
One downside of a competitive economy is the lack of a
permanent ownership position: One may lose tomorrow
that what she or he gained today. However, despite this
insecurity, competitive economies give ordinary people the
best chance for economic success, the most thrilling results
of which are innovation, creativity, and an entrepreneurial
spirit. Indeed, competition is far better than the alternatives
we’ve seen, such as feudal, state-controlled, or political party
cartel systems, in which only a few control the wealth of a
country while the majority struggle with low wages and less
opportunity.
And yet, 26 years since the collapse of the socialist system,
the notion that the state should encourage free and fair
competition is not very clear to many Mongolians. Luckily
there is such a mechanism for the promotion of competition
in the form of the current Trademark Law of Mongolia.
Trademarks give individuals and businesses the
opportunity to own a product or service name by obtaining a
state registration. With a registration, one gains the position
of excluding others from using the same or similar name
for the same or similar product or service. In Europe, for
example, this opportunity is not given out for free without
obligation; the trademark owner should be an active
participant in the economy by producing and selling goods
or services under that trademark. If the trademark owner
fails to produce or sell goods or services using the registered
trademark within a period of time set by law (normally five
years), she or he loses the ownership of the trademark.
This then gives other businesses an opportunity to use the
same or similar name (referred to as “non-use cancellation”).
Essentially, with trademarks, it’s “use it or lose it”.
But in Mongolia the Trademark Law does not provide
a non-use cancellation requirement. Additionally, the
trademark registration, examination, and renewal fees are
extremely low. One could say that the Mongolian state is
offering the trademark registration services almost for free.
Consequently, there is an increasing tendency for enterprises
and individuals to register trademarks in Mongolia without
a serious interest in actually participating in the Mongolian
economy through the production and/or selling of goods or
services using their trademark.
Therefore, as a result of the current trademark
registration system, enterprises might find out that
their product or service names are already registered
to someone else.
In such cases, these enterprises might be forced to
negotiate with the owner of the Mongolian trademark in
order to obtain the registration, often by ownership transfer
or consent. Start-up companies might end up spending
most of their valuable time in legal disputes with a trademark
registration owner who does not do any business at all.
The belief that trademark registration is a money-
making opportunity seems to prevail.
It is, therefore, not surprising when one encounters a
Mongolian trademark registration owner who insists on
trademark licensing against payment of annual fees, even
though she or he did not establish a product or service
brand, nor attempt to introduce goods or services to the
market.
Mongolia would do well to increase its awareness
of the actual purpose and benefit of trademark
protection—that it encourages fair competition and
legitimate contributions to the economy.
August 2018
ARTICLE
Dr. Uyanga Delger, attorney-at-law
Use Itor Lose It:
FAIR COMPETITION
AND TRADEMARK USE
IN MONGOLIA
Дэлгэрийн Уянга
Өмгөөлөгч, хууль зүйн доктор
4