Previous Page  71 / 79 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 71 / 79 Next Page
Page Background

68

Дугаар (550) 31, 2021

Монголын хүн амын сэтгүүл

DOES THE CHILD’S INFLUENCE ON FAMILY PURCHASING DECISIONS DEPEND

ON FAMILY DEMOGRAPHIC FACTORS?

Urandelger Gantulga,

Ph.D, Business School, National University of Mongolia

Munkhbayasgalan Ganbold,

Ph.D, National University of Commerce and Business

Ugtakhjargal Baldangombo,

MBA, Business School, National University of Mongolia

А

bstract

The influence of children on family purchase decisions depends on a number of parameters and

situations. Although the family is a relatively small subset of society, its demand and consumption

play a significant role in the consumer market. Therefore, it is imperative that researchers

understand family purchasing behavior and the various causal factors. Each family member plays

a unique role in family purchasing decisions.  In particular, children’s influence on family purchasing

decisions has become an exciting and fascinating subject. This kind of research began in the

1960s. However, with social developments over the past decades and the rapid integration of

digitalization into the family lifestyle, children’s role and involvement in family purchasing decisions

have become much higher than in the past. 

The study intends to identify the influence of children on family purchasing decisions in Mongolia

and the factors that characterize it. According to our survey of families living in Ulaanbaatar,

children have a strong influence on family purchases, which is also highly dependent on family

demographic factors such as income, education, structure and size. In other words, our study is

based on family demographics and does not include child demographics.

Keyword:

Children, family, purchase decisions, Mongolia.

Хураангуй

Гэр бүлийн худалдан авах шийдвэр дэх хүүхдийн нөлөө нь тухайлсан нөхцөл байдал болон

тодорхой хүчин зүйлсээс хамаарч байдаг. Гэр бүл нь нийгмийн хамгийн жижиг нэгж хэдий ч

гэр бүлийн эрэлт, хэрэглээ нь хэрэглэгчийн зах зээлд томоохон байр суурь эзэлдэг.Тиймд

судлаачид гэр бүлийн худалдан авах зан төлөв, шийдвэр гаргалт, түүнд нөлөөлөх хүчин

зүйлсийг олон талаас нь сонирхон судалдаг бөгөөд өнөөг хүртэл ач холбогдол бүхий сэдэв

хэвээр байсаар байна. Мөн гэр бүлийн худалдан авах шийдвэр гаргалтанд гэр бүлийн

гишүүд тодорхой үүрэг, оролцоотой бөгөөд ялангуяа хүүхэд үүнд хэрхэн нөлөөлж буй нь ихэд

сонирхол татах болов. Хүүхдийн нөлөөллийг гэр бүлийн худалдан авах шийдвэртэй холбож

авч үзсэн судалгааг 1960 –аад оноос хийж эхэлжээ. Нийгэм хөгжихийн хэрээр, амьдралын

хэв маягт дижиталчлал хүч түрэн орж ирснээр гэр бүлийн худалдан авах шийдвэр гаргалтанд

хүүхдийн үүрэг, оролцоо өмнө үеэс эрс нэмэгдсэн байна.

Энэхүү судалгааны зорилго нь Монгол гэр бүлийн худалдан авах шийдвэр дэх хүүхдийн

нөлөөлөл болон түүнд хамаарах хүчин зүйлсийг судлахад оршино. Улаанбаатар хотод оршин

суудаг гэр бүлүүдийг хамруулсан судалгаагаар гэр бүлийн худалдан авалтанд хүүхэд хүчтэй

нөлөөлөх бөгөөд энэ нь гэр бүлийн хүн ам зүйн хүчин зүйлс болох орлого, гэр бүлийн бүтэц,

ам бүлийн тоо, эцэг эхийн боловсрол зэргээс хамаардаг байна. Бид энэхүү судалгаандаа

гэр бүлийн худалдан авах шийдвэр дэх хүүхдийн нөлөөллийг эцэг эхийнх нь хүн ам зүйн

үзүүлэлттэй холбон авч үзлээ.

Түлхүүр үг:

Хүүхэд, гэр бүл, гэр бүлийн худалдан авах шийдвэр гаргалт, Монгол

1. INTRODUCTION

Children have a strong influence on their parents’

purchasing decisions, regardless of who intends

to use the product. A research in some Asian

countries (Rachagan 2004) for example indicates

that more than 50 percent of all parents declared

that their children play a significant role in their

purchasing decisions. 

In Mongolia, the influence of children plays a