Table of Contents Table of Contents
Previous Page  49 / 86 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 49 / 86 Next Page
Page Background

Ò¯¯ÂÝÐËÝËÒÈÉÍ ÎÍÎË, ÀÐÃÀ ǯÉÍ ÇÀÐÈÌ ÀÑÓÓÄÀË

Á.Íàðàíòóëãà, ñóäëàà÷

ÌÓÈÑ-èéí Ýäèéí Çàñãèéí Ñóðãóóëü,

Õ¿í Àìûí ÑóðãàëòÑóäàëãààíû Òºâ,

Нийгэм, эдийн засгийн тулгамдсан асуудлуудыг шийдвэрлэх, төр засгийн зүгээс

бодлогын чанартай арга хэмжээ авахад зайлшгүй шаардлагатай өргөн хүрээний

суурь мэдээллийг цуглуулахын тулд нийт эх олонлогоос түүвэр хийн судалгаа явуулах

нь ихэсч байна. Учир нь түүвэр судалгаагаар илүү нарийвчилсан, дэлгэрэнгүй тоо

мэдээллийг

богино

хугацаанд,

бага

зардлаар

цуглуулах

боломжтой.

Түүвэр судалгааны хамгийн чухал, “цөм” болсон асуудал бол түүвэрлэлт бөгөөд

тухайн судалгааны үр дүн нь түүнээс шууд хамаарч байдаг. Иймээс аливаа судлаач

бүр түүвэрлэлтийн талаар онол, арга зүй, статистикийн өргөн мэдлэгтэй байх нь

чухал

юм.

Судалгааны зорилго, судлах гэж буй асуудлын эх олонлогийн ялгаатай шинж

чанарууд, алдааны боломжит түвшин, цаг хугацаа, хөрөнгө санхүүгийн асуудлыг

нэгэн зэрэг авч үзсний үндсэн дээр эх олонлогийг төлөөлөх чадвартай нэгжийг сонгох

нь чухал юм. Түүвэр олонлогийн хэмжээ хэт бага байх, түүврийн биас/хазайлт буюу

санамаргүй байх зарчмыг зөрчсөн тохиолдолд түүврийн алдаа өндөр гаргана.

Түүврийн төлөөлөх чадварыг дээшүүлж, түүврийн хэмжээг нэмэгдүүлэхийн хэрээр

чанаргүй мэдээлэл цуглуулагдаж, түүврийн бус алдаа нэмэгддэг. Харин цөөн

нэгжүүдээс авсан мэдээлэл эх олонлогоо төлөөлөх чадвар муутай байдаг ч түүврийн

хэмжээ

багасахын

хэрээр

түүврийн

бус

алдаа

буурдаг.

Иймд түүвэр судалгаанд төлөвлөлт, зохион байгуулалт маш чухал юм.

1. Îðøèë

Óëñ îðíóóäûí õºãæëèéí òºëºâëºëòºíä íèéãýì, ýäèéí çàñàã, õ¿í àì ç¿éí ºðãºí

õ¿ðýýíèé, ¿íýí çºâ ìýäýý, ìýäýýëýë ÷óõàë áàéäàã áºãººä ýíý íü ìýäýýëýë

öóãëóóëàõ õýðýãöýý, øààðäëàãûã òîäîðõîéëæ áàéäàã þì. Àëèâàà ìýäýýëëèéã

òîîëëîãî, èðãýíèé á¿ðòãýë ìýäýýëýë, ò¿¿âýð ñóäàëãàà ãýñýí ýõ ¿¿ñâýð¿¿äýýð

öóãëóóëæ áîëäîã. Öàã õóãàöàà, ýäèéí çàñãèéí áîëîìæ, ìýäýýëëèéí õýðýãöýý,

øààðäëàãààñ õàìààðàí òîîëëîãûã ÿâóóëàõ íü òýð áîëãîí òîõèðîìæã¿é áàéäàã

ó÷ðààñ ò¿¿âýð ñóäàëãàà ÿâóóëàõ õàíäëàãà íýìýãäñýýð áàéíà

.

2. Ò¿¿âýð ñóäàëãàà, ò¿¿íèéã ÿâóóëàõ øààðäëàãà

Ò¿¿âýð ñóäàëãàà

íü íýëýíõ¿é áèø ñóäàëãààíû íýã õýëáýð áºãººä íèéò ýõ

îëîíëîãèéã á¿õýëä íü áóñ, ò¿¿íýýñ òîäîðõîé õýñãèéã ò¿¿âýðëýí àâ÷, òóñãàéëàí

ñóäàëñàíû ¿íäñýí äýýð òóõàéí ò¿¿âýð îëîíëîãèéí øèíæ ÷àíàðûã èëýðõèéëýí

ãàðãàæ, óëìààð ýíýõ¿¿ øèíæ ÷àíàðûã òàðõààõ çàìààð ýõ îëîíëîãèéã

îéðîëöîîëîí òîäîðõîéëîõ àðãà ç¿é þì.

Äàðààõ øàëòãààíû óëìààñ íýëýíõ¿é ñóäàëãààã áóñ ò¿¿âýð ñóäàëãààã ÿâóóëàõ íü

èë¿¿ ¿ð ä¿íòýé áàéäàã. ¯¿íä:

47