Previous Page  5 / 9 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 9 Next Page
Page Background

БОДЛОГЫН ПАРАДОКС:

‘УУЛ УУРХАЙГААР

ХӨГЖИХ ҮҮ’ ЭСВЭЛ ‘УУЛ

УУРХАЙГ ХӨГЖҮҮЛЭХ ҮҮ’

IRIM СУДАЛГААНЫ ХҮРЭЭЛЭНГЭЭС БЭЛТГЭВ

М

онгол Улс уул уурхайгаас хараат хөгжиж

буй орон болохын хувьд уг салбар нь

нийгмийн бүлэг, эдийн засаг бүр цаашлаад

байгаль орчин, нийгэмд нөлөө үзүүлээд зогсохгүй

Дотоодын Нийт Бүтээгдэхүүний (ДНБ) 17 хувь,

экспортын 70.1 хувийг бүрдүүлжбайна (ҮСГ, 2017). Уул

уурхайн салбар нь 2005 оноос Монгол Улсын эдийн

засгийн гол салбар болох хөдөө аж ахуйн салбарыг

ардаа орхиж эдийн засгийн тэргүүлэх салбар болж

сүүлийн 12 жилийн хугацаанд 25.8 хувьд хүрч өслөө.

Монгол Улсын эдийн засаг дахь уул уурхайн

салбарын өсөлт нь 2011 онд ДНБ-ий 17.3 хувь

болж өссөн нь дэлхийд тэргүүлэх үзүүлэлт байв

(ОУВС,2017). Үүний дараахан Монгол Улсын

Засгийн Газар уул уурхайн салбар нь эдийн засгийн

тогтвортой өсөлтийг хангах, иргэдийн амьжиргааны

түвшин болон амьдралын чанарыг тогтвортой

дээшлүүлэхэд чухал үүрэгтэй гол салбар болохыг

зарласан (2014 оны УИХ-ын тогтоол).

Уул уурхайн салбарын эдийн засгийн үр ашгийг

тогтвортой эдийн засгийн өсөлт, иргэдийн

амьжиргааг тасралтгүй дээшлүүлэхэд ашиглах

зорилготой байсан ч монголын эдийн засгийн өсөлт

2016 онд 1 хувь хүртэл буурсан ба Жини коэффициент

нь уул уурхайн өсөлтийн өмнөх үеэс нэмэгдсэн байна

(ДБ, 2017).

Төрөөс Эрдэс Баялагийн Салбарт Баримтлах

Бодлогод (2014 оны УИХ-ын тогтоол, Хавсралт 1,

хуудас 1) Тогтвортой Хөгжлийн (ТХ) үзэл баримтлалын

дагуу олборлох салбарыг хөгжүүлнэ гэж заасан

байдаг. Хэдий тийм боловч Монгол Улсын уул

уурхайн салбарыг тойрсон байгаль орчин, нийгэм

болон эдийн засгийн асуудал бэрхшээлүүд тасрахгүй

байна.

Үүний зэрэгцээ Монгол Улс хөгжлийн хөтөлбөртөө

уул уурхайн салбарын үүргийг онцгойлон авч үзэж

байгаа хэдий ч тогтвортой хөгжилд уул уурхайн

үүргийн талаар системтэй дүн шинжилгээ хийсэнгүй.

Мөн монголын хөгжлийн энэхүү загварчлалын үр

нөлөөг одоог хүртэл туршиж үзээгүй байна.

Монголын нөхцөлд уул уурхайн салбар нь ядаж

л бодлогын түвшинд тогтвортой хөгжлийг хангах

суурь үүргийг гүйцэтгэдэг. 2014 онд Монгол Улсын

Засгийн Газар ‘Төрөөс Эрдэс Баялагийн Салбарт

Баримтлах Бодлого’-ыг баталсан. Энэ баримт

бичигт уул уурхайн салбар нь монголын тогтвортой

хөгжлийн хөтөлбөрийг биелүүлэхэд чухал үүрэгтэй

болохыг тодорхой заасан байдаг. Өөрөөр хэлвэл

Монгол Улс нь уул уурхайн салбарын үр ашгаа ТХ-

ийн зорилгод хүрэхэд чиглүүлэх болно.

Бодлогын парадокс: ‘уул уурхайгаар хөгжих үү’ эсвэл ‘уул уурхайг

хөгжүүлэх үү’

Монгол Улс уул уурхайгаас хараат хөгжиж буй орон болохын хувьд уг салбар нь нийгмийн

бүлэг, эдийн засаг бүр цаашлаад байгаль орчин, нийгэмд нөлөө үзүүлээд зогсохгүй Дотоодын

Нийт Бүтээгдэхүүний (ДНБ) 17 хувь, экспортын 70.1 хувийг бүрдүүлж байна (ҮСГ, 2017). Уул

уурхайн салбар нь 2005 оноос Монгол Улсын эдийн засгийн гол салбар болох хөдөө аж ахуйн

с лбарыг ардаа орхиж эдийн засгийн тэргүүлэх салбар б лж сүүлийн 12 жилийн хугацаанд 25.8

хувьд хүрч өслөө.

Хүснэгт 1 ДНБ-ий өнөөгийн үнэ, 1990-2016 (ҮСГ, 2017)

Монгол Улсын эдийн засаг дахь уул уурхайн салбарын өсөлт нь 2011 онд ДНБ-ий 17.3

хувь болж өссөн нь дэлхийд тэргүүлэх үзүүлэлт байв (ОУВС,2017). Үүний дараахан Монгол

Улсын Засгийн Газар уул уурхайн салбар ь эдийн засгийн тогтвортой өсөлтийг хангах,

иргэдийн мьжиргааны түвши боло мьдралын чанарыг тогтвортой дээшлүүлэхэд чухал

үүрэгтэй гол салбар болохыг зарласан (2014 оны УИХ-ын тогтоол).

Уул уурхайн салбарын эдийн засгийн үр ашгийг тогтвортой эдийн засгийн өсөлт,

иргэдийн амьжиргааг тасралтгүй дээшлүүлэхэд ашиглах зорилготой байсан ч монголын эдийн

засгийн өсөлт 2016 онд 1 хувь хүртэл буурсан ба Жини коэффициент нь уул уурхайн өсөлтийн

өмнөх үеэс нэмэгдсэн байна (ДБ, 2017).

Төрөөс Эрдэс Баялагийн Салбарт Баримтлах Б длогод (2014 оны УИХ-ын то тоол,

Хавсралт 1, хуудас 1) Тогтвортой Хөгжлийн (ТХ) үзэл бар мтлалын дагуу олб рлох салбарыг

хөгжүүлнэ гэж заасан байдаг. Хэдий тийм боловч Монгол Улсын уул уурхайн салбарыг

тойрсон байгаль орчин, нийгэм болон эдийн засгийн асуудал бэрхшээлүүд тасрахгүй байна.

Үүний зэрэгцээ Монгол Улс хөгжлийн х тө бөртө уул уурхайн салбарын үүргийг

онцгойлон авч үзэж байгаа хэдий ч тогтвортой хөгжилд уул уу а н үүргийн талаар системтэй

дүн шинжилгээ хийсэнгүй. Мөн монголын хөгжлийн энэхүү загварчлалын үр нөлөөг одоог

хүртэл туршиж үзээгүй байна.

Монголын нөхцөлд уул уурхайн салбар нь ядаж л бодлогын түвшинд тогтвортой

хөгжлийг хангах суурь үүргийг гүйцэтгэдэг.

2014 онд Монгол Улсын Засгийн Газар ‘Төрөөс

0.0

5,000,000.0

10,000,000.0

15,000,000.0

20,000,000.0

25,000,000.0

30,000,000.0

0.0

1,000,000.0

2,000,000.0

3,000,000.0

4,000,000.0

5,000,000.0

6,000,000.0

1990

1991

1992

1993

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Монгол Улсын ДНБ/Сая Төгрөг/

Agriculture

Mining and extractive industry

Total

5